Sabika
Sabika is het volgende spel van Germán P. Millán, auteur van Bitoku. In dit expertspel bouwen jullie aan de bouw van het Alhambra. In deze blog vertellen we je meer over het spel.
In Granada, op de heuvel van al-Sabika verwezenlijkte de Nasriden-dynastie (1232-1492) een van de meest indrukwekkende bouwwerken uit de geschiedenis, het Alhambra. Dit monumentale complex huisvest binnen zijn 2 km lange muren de best bewaarde paleizen van de klassieke Arabische islam.


Doel van het spel
In Sabika speel je de rol van een van de edelen van de Nasriden-dynastie die bijdraagt aan de bouw van de torens, tuinen en paleizen van dit oude en majestueuze monument. Daarnaast moet je ook handelsbetrekkingen aanknopen in heel Europa, de Maghreb en het Nabije Oosten om voldoende inkomsten te genereren om de tribuut te kunnen betalen die de Spaanse katholieke vorsten je hebben opgelegd. Het spel eindigt met de onvermijdelijke val van Granada aan de Spaanse katholieke vorsten in 1492. Je uiteindelijke doel is om in de historische teksten te verschijnen als een van de meest invloedrijke edelen van de Nasriden-dynastie.

Hoe wordt Sabika gespeeld?
Sabika wordt gespeeld in 5 ronden. Elke ronde verplaats je je werkers op de ring om de acties te kiezen. Elke ring richt zich op een ander scenario: de bouw van het Alhambra, het graveren van gedichten in de zalen en de export van goederen langs de handelsroutes, met als doel de meeste punten te behalen.
Fasen
Een spel Sabika bestaat uit 5 ronden. De eerste 2 ronden komen overeen met Era
I en de laatste 3 ronden met Era II. De vertellerfiche geeft niet alleen de
huidige ronde en Era aan, maar activeert ook bepaalde scores, betalingen van dinars en gebeurtenissen naarmate het
spel vordert. Wanneer de vertellerfiche het laatste vakje bereikt, vindt er een eindscore plaats,
waarna het spel eindigt.
Elke ronde bestaat uit 2 fasen:
1. Actiefase
2. Einde van de ronde-fase
Fase 1: Acties
In het midden van het hoofdbord ligt een grote ring, verdeelt in 3 onderling verbonden ringen. Elk daarvan is gericht op een ander aspect van het spel en is alleen toegankelijk voor een specifieke werker.
- Buitenste ring, de bouw van Alhambra, 2 werkers per speler.
- Middelste ring, krijgen van grondstoffen, 1 werker per speler
- Binnenste ring, aanbrengen van gedichten, 1 werker per speler
Kies 1 van je actieve werkers (een actieve werker is een werker die rechtop staat), na het kiezen van de werken kun je deze laten rusten of laten werken.
Werken
-
Verplaats de gekozen werker, altijd met de klok mee, rond de bijbehorende
ring en eindig de beweging op een vierkant. Je kunt dan een hoofd- en/of
secundaire actie uitvoeren. In het geval van de buitenste ring kunnen je 2
meesterbouwers nooit hetzelfde vlak bezetten. -
Je werker mag 1 of 2 stappen verplaatsen. Hierna betaal je 1 dinar per stap.
-
Betaal 1 dinar per andere arbeider van een andere speler op dat vakje.
-
Leg ten slotte je arbeider neer om aan te geven dat hij nu inactief is en
voer de hoofdactie en/of een secundaire actie uit van het veld waar
je arbeider zich bevindt. Je kunt deze acties in willekeurige volgorde uitvoeren.
Rusten
Plaats de gekozen arbeider op het overeenkomstige vakje in jewerkplaats, leg hem neer om aan te geven dat hij inactief is,
verdien 3 dinars en verlies 1 PP. Je moet rusten als je geen enkele actie kunt uitvoeren.
Jullie spelen om de beurt met de klok mee totdat al hun arbeiders inactief zijn. Het spel gaat dan over naar de fase Einde van de ronde.

Acties
Elk veld van de verschillende ringen kun je 1 hoofdactie uitvoeren.
- Buitenste ring: pakhuis uitbreiden, pakhuis activeren, marktactie, bouwactie of een constructietegel/kaart bouwen.
- Middelste ring: export, handel en produceren
- Binnenste ring: gedicht, activeren van gedichten, ambachtactie
Naast de hoofdacties bevinden zich altijd bonusacties tussen de 2 ringen, hierbij kun je grondstoffen ontvangen, een grondstof verwerken of bouwmateriaal ontvangen.
Einde ronde
Zodra alle werkers van alle spelers inactief zijn, stopt de actiefase. Spelers krijgen nu inkomsten, het rondespoor wordt aangepast en moet elke speler tribuut betalen. Vul alle bouwmaterialen vervolgens aan en speel een nieuwe ronde.

Einde spel
Het spel stopt direct na de actiefase van de 5e ronde. Iedere speler krijgt nog wel inkomsten, krijgt punten voor de epische gedichten, worden de wensen van sultan gescoord, krijg je punten voor je handelskaarten, zegels, grondstoffen en dinars. De speler met de meeste punten wint het spel.
Onze review
Sabika is weer een prachtig spel! De regels zijn uitgebreid maar erg duidelijk. Neem er wel even de tijd voor, het is best wat. Er zijn enorm veel acties waar je uit kunt kiezen. De beurten zullen aan het begin van het spel langzaam gaan omdat je eigenlijk niet goed weet waar je het beste op kunt focussen. Met meer spelers vinden wij het spel wel te lang duren helaas, wij spelen hem daarom graag met 2 spelers. Het is geen makkelijke titel, maar als je hem eenmaal doorhebt speelt hij erg prettig.