Life of the Amazonia (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 9 december 2022 om 16:00

Life of the Amazonia een bagbuilding spel met het push your luck principe (je breidt je buidel met tokens steeds verder uit en trekt tokens uit je buidel om acties uit te kunnen voeren). Het spel is geïnspireerd op het amazoneregenwoud. Het Amazoneregenwoud, ook wel de Selva genoemd, is het grootste regenwoud op Aarde. Het is de opvolger van het populaire spel Wild: Serengeti en wat zijn wij blij dat hij er eindelijk is! We hebben er lang op moeten wachten, maar het was het wachten meer dan waard. In deze blog leggen we het spel uit en geven we onze review. Dit spel is een prototype, de definitieve versie kan verschillen.

Doel van het spel

In Life of the Amazonia bouw je je eigen jungle door verschillende dieren, insecten en planten te ontdekken. Probeer zo veel mogelijk punten te halen en je wordt de winnaar van het spel.

Hoe wordt Life of the Amazonia gespeeld?

Iedere speler begint met 10 resource tokens (5x 1 munt, 2x 1 blad. 2x 1 water & 1x 2 fruit) in de buidel en een uniek dier. Om de beurt geef je resource tokens uit om hier acties mee uit te voeren. Elk dier wat je plaatst levert op eigen manier punten op. Elke actie kost een aantal resource tokens. Heb je de resource niet, dan kun je 2 willekeurige tokens inzetten. Heb je geen tokens meer of wil je geen acties meer uitvoeren? Dan pas je, je houdt maximaal 1 munt (tenzij je upgrade) en pakt 5 nieuwe tokens uit je buidel. De andere spelers zijn nu aan de beurt.

Welke acties zijn er?

Je mag in je beurt een onbeperkt aantal acties uitvoeren. Hieronder beschrijven wij de 8 acties die je kunt uitvoeren. Elke speler krijgt een spelerssheet waarop de acties duidelijk uitgelegd staan. Heb je vragen, laat het ons gerust weten in een reactie.

Resource tokens kopen

Je begint met weinig tokens in je buidel die niet veel waard zijn. Tijdens het spel koop je extra tokens die meer waard zijn. Hierdoor kun je verder in het spel meer en betere acties uitvoeren. De tokens die je koopt, leg je in je boot en kun je niet direct gebruiken. Pas als al je tokens uit je buidel op zijn, vul je hem weer met de tokens uit de boot. Hier zitten dan dus ook je net gekochte tokens bij.

Terrein tegels aanleggen

Je kunt tokens uitgeven om vooruit te gaan op de waterval en zo je jungle uit te breiden. Je pakt 1 van de 3 openliggende tegels en sluit deze aan in je jungle. De tegels moet altijd met minimaal 2 vakjes aansluiten. Elke keer dat je een tegel wilt aanleggen, worden de kosten hoger. Kom je op de waterval op een vakje met een bonusteken, dan mag je deze uitvoeren. Een terreintegel heeft altijd 2 bonusvakjes, dek je deze af door er iets op te bouwen (dier, boom, waterplant) dan activeer je die bonus.

Bomen planten

Je kunt tokens uitgeven om vooruit te gaan op de waterval en zo bomen te bouwen. Iedere keer dat je een boom bouwt, worden de kosten hoger. Kom je op de waterval op een vakje met een bonusteken, dan mag je deze uitvoeren. Hoe meer bomen je bouwt, hoe meer punten je krijgt aan het einde van het spel. Bomen moeten altijd geplant worden op bos.

Waterplanten planten

Je kunt ook vooruit gaan op de waterval en zo waterplanten te bouwen. Iedere keer dat je een waterplant bouwt, worden de kosten hoger. Kom je op de waterval op een vakje met een bonusteken, dan mag je deze uitvoeren. Hoe meer waterplanten je bouwt, hoe meer punten je krijgt aan het einde van het spel. Waterplanten moeten altijd geplant worden op water.

Dieren plaatsen

Er worden aan het begin van het spel 8 dieren gekozen, je kunt zelf combinaties maken of de combinaties uit het boekje kiezen. Er zijn totaal meer dan 60.000 combinaties te maken. Elk dier heeft andere tokens nodig en levert op een eigen manier punten op. Als je een dier plaatst, moet je rekening houden met de plaatsingsregels van dat dier. Kleine dieren nemen 1 vakje in, grotere dieren 2 vakken. Je kunt ook je eigen speciale dier plaatsen, ook deze heeft plaatsingsregels. Het speciale dier levert je leuke voordelen op. Elk dier is anders en deze zijn duidelijk uitgelegd op de dierkaart van je keuze.

Natuurkaarten kopen

Er liggen altijd 6 natuurkaarten open. Natuurkaarten zijn er in 2 vormen, insecten en scenekaarten. Insecten kaarten worden direct uitgevoerd, terwijl scene kaarten punten opleveren aan het einde van het spel. De insectenkaarten geven je leuke bonussen en kunnen je goed op weg helpen. Gespeelde insectenkaarten worden afgelegd zodra ze gebruikt zijn.

Je rugzak uitbreiden

Je mag standaard 1 token bewaren voor de volgende ronde, je kunt op de waterval je rugzak uitbreiden waardoor je tot maximaal 3 tokens kunt bewaren voor de volgende ronde. Hoeveel je er ook bewaart, je pakt altijd 5 nieuwe tokens. Je kunt dus maximaal 8 tokens tot je beschikking hebben per beurt (met uitzondering van de worker tokens).

Bonussen activeren

Op de waterval staan 4 bonussen afgebeeld (een leven in je jungle verplaatsen (dier, boom, waterplant), een token verwijderen uit het spel, een speciale terreintegel plaatsen of 2 random tokens betalen om een nieuwe token te pakken uit je buidel. Je kunt ook een worker token krijgen als bonus. Een worker token is een soort joker en kan voor zowel een water, munt, fruit als blad ingezet worden (waarde 1).

Ronden

Het spel wordt gespeeld in ronden, maar heeft niet een standaard aantal rondes dat wordt gespeeld.

Einde spel

Het spel eindigt zodra de animeerles van 5 verschillende dieren op zijn, iedere speler na de speler die dit veroorzaakt heeft, krijgt nog 1 beurt. De speler met de meeste punten wint het spel.

Onze review

Life of the Amazonia ziet er weer fantastisch uit. De animeeples zijn weer geweldig! Ondanks dat dit een prototype is en er nog dingen veranderen, zijn wij fan! Het spel speelt soepel doordat de acties erg duidelijk zijn. De eerste ronde kun je nog niet veel acties uitvoeren, maar het spel komt zeker snel op gang als je meer tokens hebt gekocht. Door de vele kaarten en diverse dieren, blijft het spel uitdagend. De spelregels zijn wederom weer erg duidelijk opgezet en heeft vele voorbeelden.

Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je Life of the Amazonia aanschaffen? Deze is nu te koop in de late pledge.