Monuments (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 8 juli 2022 om 23:00

9 maart 2020 lanceerde Keep Exploring Games Monuments op Kickstarter, maar pas sinds deze maand is het spel te koop! In Monuments ga je je beschaving opbouwen en uitbreiden en hierdoor de meeste punten halen. In deze blog zullen we je uitgebreid meenemen in de spelregels en onze review.

Doel van het spel

In dit spel probeer je zoveel mogelijk punten te halen door je beschaving (Grieken, Egyptenaren, Maya’s of Inca’s) zo snel mogelijk uit te breiden en je monument te bouwen. Maar je moet de juiste balans vinden, want het bouwen van je monument is duur! Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn/haar monument afbouwt, de speler met de meeste overwinningspunten wint het spel!

Hoe wordt Monuments gespeeld

Elke speler heeft dezelfde 10 actiekaarten. Als je aan de beurt bent doe je slechts één ding. Of je speelt een van je 10 actiekaarten uit je hand, voert de actie uit die op de kaart staat en legt hem af. Of, je neemt alle kaarten die je eerder hebt afgelegd terug op hand.

Welke acties zijn er?

Hieronder beschrijven wij de 10 actiekaarten in het kort. Je kunt actiekaarten ook upgraden, dan worden de acties nog sterker! Heb je vragen, laat het ons gerust weten in een reactie.

Bewegen

Kies je de actiekaart 'bewegen', dan mag je 1 of 2 eenheden verplaatsen. Je kunt nooit het monumentveld van jezelf of de medespeler betreden en je kunt met eenheden (behalve de luchtmacht) niet over rivieren verplaatsen. Tenzij je een brug gebouwd hebt (hierover later meer). Hierbij mogen werkers 1 veld bewegen, ponten 1 of 2 velden (2 velden als er werkers op staan, 1 veld als de pont leeg is), luchtmachten 2 velden en legers ook 1 veld.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je maximaal 3 eenheden verplaatsen. Elke eenheid mag maar 1 keer verplaatst worden per beurt.

Productie

Met de actiekaart productie, mag je grondstoffen produceren op 1 of 2 gebieden. Je ontvangen evenveel grondstoffen als dat er werkers staan (met een maximum van 3). Heb je een fabriek staan, dan wordt er ook een grondstof geproduceerd. Grondstoffen blijven op het bord liggen en zijn beschikbaar voor de speler die daar een werker heeft staan. Sta jij niet op een veld met grondstoffen, kun je deze dus niet gebruiken. Er mogen maximaal 5 grondstoffen op een veld liggen

Waardeer je deze kaart op, dan mag je op maximaal 3 gebieden grondstoffen produceren.

Populeren

Door deze kaart te spelen kan je extra werkers op het bord krijgen. Je hebt 2 werkers en een dorp op 1 veld nodig om te kunnen populeren. Je kunt met de kaart 1 werker plaatsen.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je in maximaal 2 dorpen populeren. Ook hier geldt, altijd minimaal 2 werkers en een dorp.

Train een militaire eenheid

Je kunt deze actie alleen spelen met bijbehorende algemene bonuskaart (hierover lees je later meer). Heb je deze bonuskaart niet, kan je de actie niet uitvoeren! Heb je de bonuskaart wel, dan kan je door middel van deze actiekaart militaire eenheden trainen. Je kunt een Marine, Leger, Luchtmacht of wapens trainen. Als je een militaire eenheid traint, lever je een werker in, de eenheid komt op het gebied waar je de werker heb afgehaald. De kosten voor een eenheid staan vermeld op je spelersbord. Militaire eenheden kunnen gebieden bezet houden, maar geen grondstoffen dragen of controleren, werkers doen dit wel.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je naast het trainen van een eenheid een gratis wapen maken.

Aanvallen

Wanneer je militaire eenheden hebt kunnen plaatsen, kan je de actiekaart aanvallen gebruiken. Je kunt nu andere spelers aanvallen en gebieden veroveren. Militaire eenheden kunnen alleen gebieden aanvallen die aangrenzend zijn, ook hier geldt dat ze (op luchtmacht na) niet over water en rivieren kunnen bewegen tenzij er een brug of pont gebouwd is. Je kunt maar vanuit 1 gebied tegelijk aanvallen. Win je de aanval, dan trekt de verliezer zich terug, grondstoffen blijven liggen. Eventuele gebouwen worden op de kop neergelegd en deze moeten eerst gerepareerd worden om deze weer te kunnen gebruiken (hierover later meer).

Tijdens een aanval wordt er gekeken naar de militaire kracht (deze staat ook vermeld op je spelersbord), zo heeft een leger 3 kracht op land en maar 1 kracht op zee (via een pont). Je gooit dobbelstenen aan de hand van je kracht. De speler die de hoogste totaal waarde heeft, wint het gevecht!

Waardeer je deze kaart op, dan mag aanvallen vanuit 1 of meerdere aangrenzende gebieden.

Handelen

Met de actiekaart handelen kan je grondstoffen die je bezit (dus waar een werker staat) handelen met de bank. Hierbij geldt 2 tegen 1, je mag dit maximaal 2 keer doen.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je 1 tegen 1 ruilen, ook weer met een maximum van 2 keer.

Bouw een gebouw

Wil je een gebouw bouwen of repareren, dan heb je deze kaart nodig. De kosten voor het bouwen van een gebouw staan op je spelersbord. Je kunt een gebouw plaatsen op het gebied waar een werker staat. Je kunt verschillende gebouwen bouwen met elk een eigen eigenschap. Een fort helpt je bij het verdedigen van een gebied. Een dorp heb je nodig op de actie populeren te kunnen uitvoeren. Een fabriek produceert grondstoffen, zonder dat er een werker staat, een fabriek zorgt er niet voor dat je een gebied bezet houdt, dus je kunt de grondstoffen niet uitgeven. Een brug heb je nodig om rivieren te passeren, een pont heb je nodig om eenheden over meren en zeeën te transporteren. Bruggen en ponten zijn niet van een speler, dus kunnen door iedere speler gebruikt worden. Deze actiekaart kan je ook gebruiken voor een gebouwreparatie (als deze aangevallen is door de tegenstander)

Waardeer je deze kaart op, dan mag je een gebouw bouwen of repareren met 1 grondstof korting (je moet altijd minimaal 1 grondstof betalen).

Trek doelkaarten

Doelkaarten zijn een goede manier om aan punten te komen. Maar pas op! Niet behaalde doelen kunnen minpunten opleveren bij het einde van het spel. Met deze actie mag je 2 nieuwe doelkaarten pakken, waarbij je er minimaal 1 moet houden. Doelkaarten hou je geheim tenzij je de kaart voltooid hebt.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je 3 doelkaarten trekken en er tenminste 1 houden.

Bouw je monument

Je monument is een groot deel van het spel, je bouwt je beschaving op, om zo je monument te kunnen bouwen. Er zijn 4 monumenten (elke speler 1). Je hebt Tikal, Machu Picchu, de Vuurtoren van Alexandrië of de Colossus van Rhodes. Elk monument bestaat uit 5 delen. Er zijn drie vereisten om een laag te mogen bouwen. Ten eerste moet je een aantal (land)gebieden controleren, je moet een aantal grondstoffen inleveren en je moet ook een aantal werkers opgeven (ook deze kosten staan op je spelersbord). Elke keer als je dit doet krijg je hiervoor twee bonussen. Je hebt een persoonlijk bonus deck waaruit je een éénmalige bonus mag kiezen. Er zijn ook gemeenschappelijke bonussen, waaruit je er één mag kiezen. Hoe eerder je dit doet, hoe meer er te kiezen valt! Ook bouw je natuurlijk je monument een stukje ophoog. Heb je je vijfde laag gebouwd, krijg je hier nog een bonus voor in de vorm van punten.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je je monument bouwen met 1 grondstof korting.

Opwaarderen

Met deze actiekaart kun je een actiekaart opwaarderen, Je betaald de 2 grondstoffen die staan vermeld op de kaart die je wilt opwaarderen. Heb je de kaart opgewaardeerd, dan draai je de kaart om naar de groene zijde.  Elke opgewaardeerde kaart levert aan het einde van het spel 1 punt op.

Waardeer je deze kaart op, dan mag je een actiekaart opwaarderen met 1 grondstof korting.

Passen

Wil of kan je geen kaarten spelen, dan pak je de afgelegde kaarten weer terug op hand en is de volgende speler aan de beurt. Dit kost je dus een beurt.

Einde spel

Zodra een speler zijn/haar vijfde monumentlaag bouwt eindigt het spel na de huidige ronde. Elke speler scoort net iets anders, maar de basis is allemaal hetzelfde. Iedere speler heeft namelijk aan het begin van het spel een eigen puntentelling kaart ontvangen, hierbij scoor je op 1 deel beter, maar slechter op een ander onderdeel. Je scoort (als basis) als volgt:

• 6 OP per laag gebouwd Monument + je bonus voor de vijfde laag.
  • 1 OP per 2 werkers op het bord
  • 1 OP per 3 grondstoffen die je controleert
  • 1 OP per 3 militaire kracht
  • 1 OP per landgebied dat je controleert
  • 1 OP per actiekaart die je hebt opgewaardeerd
  • 1/2/3 OP per doel kaart die succesvol afgerond is
  • 0/-1/-2 OP per doelkaart die niet afgerond is

De speler met de meeste OP wint Monuments!

Daarnaast zijn er nog een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Elke speler start het spel met een unieke uitgangspositie op het bord, een unieke eigenschap, een andere scorekaart en een persoonlijk bonusdeck. Deze zorgen ervoor dat elk spel weer helemaal anders is en ook voor elke speler anders is.

Onze review

Monuments is een erg tof spel, waarbij je goed moet nadenken over je vervolgstappen. Doordat je persoonlijke voordelen hebt en een eigen puntentelling maakt het tot op het laatste moment spannend wie wint. Zo hoeft je het spel niet te winnen als jij als enige je monument af hebt gebouwd. Het uitdagende is, dat je op alles moet focussen. Zo moet je gebouwen plaatsen, doelen halen, gebieden bezitten en je monument bouwen.

Het spel heeft vrijwel geen downtime, doordat je maar 1 actie per beurt mag uitvoeren en dit erg snel kan gaan. De kaarten zijn duidelijk en erg handig dat de kosten van alles geprint zijn op je spelersbord, zo heb je geen losse kaarten.

Wij hebben deluxe editie gekregen, hierdoor ziet alles er nog toffer uit!

Monuments is ook solo te spelen!

Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je Monument aanschaffen? Je kunt het spel aanschaffen op de website van Keep Exploring Games

#keepexploringgames #monuments #boardgamesofinstagram #boardgames #tabletopgames #tabletop #boardgamecommunity #boardgamegeek #bggcommunity #spelletjes #bordspellen #spellen #boardgaming #boardgamephotography #boardgamer #boardgame #jogosdetabuleiro #juegosdemesa #jocsdetaula #giochidatavolo #jeudeplateau #jeudesociete #brettspiele #brettspiel #meeple #boardgamenight #gaming #boardgameaddict #boardgamecollection #deaffriendly