Amsterdam Board Game Design - Season 1 (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 13 mei 2024 om 17:00

Amsterdam Board Game Design Season 1 bestaat uit 3 kaartspellen (allemaal voor 2-5 spelers), namelijk Grachtenpand, Timezoo en Bable. In deze blog geven je meer uitleg over de 3 spellen van Hollandse bodem.

Grachtenpand

Speloverzicht:

In het kaartspel Grachtenpand probeer je zoveel mogelijk punten te verzamelen door Amsterdamse panden te bouwen. De spelers spelen allemaal tegelijk en voeren hun beurt uit. Iedere speler begint met 1 winkelkaart en plaatst deze voor zich. Daarna trekken alle spelers 1 kaart van elke soort (winkel-, raam- en dakkaart).

In je beurt pak je een kaart (winkel-, raam- of dakkaart) van 1 van de gedekte stapels. Daarna kies je 1 van de 4 kaarten die je op hand hebt om aan je straat te leggen. Als je geen kaart wilt plaatsen, mag je een kaart in je gracht gooien (onder je straat), deze kaart doet niet meer mee. Winkels plaats je onderop, ramen schuif je half onder de winkelkaart of een andere raamkaart en een dakkaart plaats je bovenop je pand. Vervolgens geef je de 3 overgebleven kaarten door aan de volgende speler. Zodra een speler 4 dagen heeft gebouwd stopt het spel. Iedereen krijgt punten voor winkels en daken als ze aan de voorwaarden voldoen. Ook krijg je 1 punt per balkon in je straat. Heeft jouw straat de grootste aaneengesloten groep kaarten van 1 kleur, dan krijg je nog eens 4 punten. De speler met de meeste punten wint.

Onze review:

Grachtenpand is een heerlijk kleurrijk kaartspel met gemakkelijke regels. Door de vele kaarten zijn er veel verschillende manieren om punten te scoren. Extra leuk dat het een echt Hollands thema heeft natuurlijk. De vrolijke kleurtjes maken het kaartspelletje een feestje om op tafel te zien. Het is een vermakelijk en uitdagend spel door de vele manieren van punten scoren. Ga niet voor alle manieren van punten scoren, want dan kun je jezelf nog weleens in de vingers snijden.

Time Zoo

Speloverzicht:

In Time Zoo probeer je de meeste punten te halen door het verzamelen van prehistorische dieren door ze te voeren. Elke speler begint met 5 voedselkaarten en een student. Er worden 5 dierkaarten open op tafel geplaatst, de overige kaarten vormen een dichte stapel. De overige voedselkaarten worden als gedekte stapel op tafel geplaatst.

Als je aan de beurt bent kun je 2 voedselkaarten pakken, deze mag je pakken van de gesloten trekstapel of van de aflegstapel. Er is geen maximaal aantal kaarten die je op hand mag hebben. Je kunt er ook voor kiezen om een dierkaart te kopen, dit doe je door het juiste aantal voedsel af te leggen. Zodra een dierbaar 'gekocht' is, wordt deze direct weer aangevuld. Dieren leveren je punten en voordelen op. Er zijn carnivoren, herbivoren en omnivoren. Elk dier heeft zijn eigen voedsel en voorkeuren. De voordelen voer je direct uit en de punten tel je aan het einde van het spel. Het spel gaat door tot de laatste dierkaart in de rij wordt geplaatst. Je kunt ook eieren verzamelen voor punten. Let op, want sommige dieren leveren minpunten op als je er niet genoeg verzamelt. De punten worden geteld en de speler met de meeste punten wint Time Zoo.

Onze review:

Time Zoo is een vrolijk set collection spelletje met leuke twists die het uitdagend maken. De spelersinteractie is hoog, doordat er ook kaarten gestolen kunnen worden door bepaalde dieren. Leuk dat je een mannetje en vrouwtje moet matchen voor meer punten. De vrolijke tekeningen maken het een leuk spel om naar te kijken. De studenten hebben allemaal een eigen specialiteit, waardoor elk spel anders is.

Bable

Speloverzicht:

In het coöperatieve spel Bable proberen jullie de piramide volledig te bouwen voordat de tijd om is. Iedereen krijgt 4 kaarten met startcommando's (acties). De verschillende acties zijn 2 grondstoffen pakken (je mag er maximaal 7 voor je hebben liggen), gebouwen bouwen (je mag er meerdere bouwen zolang je de juiste grondstoffen hebt), 1-3 grondstof- of gebouwkaarten weggeven aan andere spelers of 2 van je kaarten laten zien aan een andere speler. In plaats van een commando te geven aan een andere speler, mag je ook 1 van je kaarten omdraaien en laten zien aan een andere speler.

In elke laag van de piramide ligt een stapel kaarten. Als het jullie lukt om op tijd de laag van de piramide te bouwen voordat de stapel kaarten in die laag op is, mogen jullie verder spelen. Anders hebben jullie al verloren. Lukt het om de hele piramide op deze manier te bouwen, dan winnen jullie. In Bable mag je communiceren, maar alleen in codewoorden en de twist is dat deze codewoorden telkens per speler veranderen. Door verschillende acties uit te voeren probeer je achter de juiste codewoorden van je medespeler te komen om de juiste commando’s te geven en zo gebouwen te bouwen.

Onze review:

Bable heeft ons aangenaam verrast door het unieke spelelement van codewoorden. Erg tof bedacht dat deze telkens veranderen. Wij vinden het wel uitdagend om het te halen, het is ons nog niet vaak gelukt. Dus zoek je een coöperatief kaartspel dat genoeg uitdaging biedt? Dan is Bable zeker wat voor jou!

Ben je enthousiast geworden en wil je Amsterdam Board Game Design - Season 1 aanschaffen? De Kickstarter is nu live!