Sankoré: The Pride of Mansa Musa (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 24 december 2023 om 13:26

Sankoré: The Pride of Mansa Musa speelt zich af in 1325. Mansa Musa is net terug van zijn pelgrimstocht naar Mekka en is vastbesloten om de universiteit van Timboektoe de erkenning te geven die ze verdient. Speler leiden studenten op en proberen hierbij de beste school te worden. In deze blog leggen we het spel uit en geven we onze review.  

 

Doel van het spel

In Sankoré rekruteren spelers studenten in hun school en geven ze les in vier disciplines: theologie, rechten, wiskunde en astronomie. Door les te geven verdienen spelers prestige in die disciplines. 

 

Hoe wordt Sankoré gespeeld?

Het spel wordt gespeeld in ronden, tot er 12 Sankoré tegels geplaatst zijn. Er zijn 3 belangrijke valuta in het spel die worden uitgegeven tijdens het lesgeven: zout, goud en boeken. Boeken worden geassocieerd met specifieke disciplines en als ze worden uitgegeven, worden ze in de bibliotheek geplaatst. De verdeling van boeken bepaalt de waarde van prestige in elke discipline. De school van de speler speler die aan het einde van het spel de meest prestigieus heeft, wint.

 

Voorbereiding

Iedere speler krijgt alle stukken in de eigen kleur. Het spelbord wordt op tafel geplaatst en alle onderdelen moeten worden geplaatst op het speelbord, dit zijn er enorm veel, dus gaan ze niet allemaal benoemen. Elke speler krijgt ook 4 persoonlijke doelen, deze leveren je voordelen op als je ze hebt gehaald. 

 

Een ronde

Een ronde bestaat uit maximaal 2 van de 5 basisacties en onbeperkte hoeveelheid bonusacties per speler. Als je aan de beurt bent, kies je maximaal 2 verschillende basisacties en mag je daarnaast nog bonusacties uitvoeren zolang je dit kunt/wilt doen. Wil je maar 1 actie uitvoeren mag dit ook. Aan het einde van je beurt wordt er gekeken of er een meerderheidsscore plaats vind, als dit zo is voeren jullie deze eerst uit, hierna is de volgende speler. Dit gaat door tot er 12 Sankoré tegels geplaatst zijn.

Acties

Een student inschrijven

Pak 1 van de studenten van 1 van de 4 studenten wachtrij. Plaats de student op je spelersbord bij de juiste discipline. Heb je geen plek om hier een student te plaatsen, dan kun je deze actie niet uitvoeren. Als er een bonus onder de student stond afgebeeld die je hebt gepakt, voer je deze bonus uit (een gunst uitwisselen of een Sankoré tegel plaatsen). Als een student op een scoreveld stond, volgt er na je beurt een meerderheidsscore.

 

Een klas voor gevorderden opzetten

Plaats 1 boek van je persoonlijk spelersbord in de bibliotheek en pak een beschikbare gevorderde lestegel. Lestegels plaats je op je persoonlijk spelersbord en kun je verwisselen met tegels die er al lagen. De andere tegel gaat in dat geval terug de doos in. Sommige lestegels kun je alleen op bepaalde niveaus plaatsen, let hier goed op. 

 

Een klas lesgeven

Dit is de actie die je het meest kiest. De actie bestaat uit 5 stappen:

- een student activeren

Kies 1 student van je bord om deel te laten nemen in een klas, plaats de student op de klastegel, volg hierbij de pijlen op je bord. 

- het activeren van de klas (alleen bij gevorderde lessen)

Als je een gevorderde klas les gaat geven, dan activeer je alle vaardigheden van de discipline die overeenkomt met de student.

- de studentvoordelen pakken indien van toepassing

Als de student overeenkomt met de kleur van de klas, kun je de voordelen activeren van de klas, deze geven je bonussen.

- een gebiedsactie uitvoeren

Hierna voer je de actie uit die hoort bij de les die je geeft (je kijkt dus naar de kleur tegel, en niet naar de kleur student). 

- de student promoten

 

Nadat je de actie hebt uitgevoerd, plaats je de student boven de tegel (rekening houdend met de pijlen). Is de plek boven de tegel al bezet, dan gaat de student terug de doos in. 

 

Een student laten afstuderen

Kies een student van je spelersbord (niet van de onderste rij) en leg een boek in de kleur van de student in de bibliotheek. Je mag nu de tegel pakken van het zelfde niveau (of lager) van de student die je hebt gekozen. De student wordt op de tegel geplaatst en deze plaat je boven je spelersbord. Deze tegels leveren je aan het einde van het spel punten op. 

 

Een gunst uitwisselen

De laatste actie waaruit je kunt kiezen is een gunst uitwisselen. Hierbij pak je een favour of lever je er 1 in. Als je er 1 pakt, dan mag je een bonus kiezen uit het vakje waar je token staat, of alles ervoor. Een favourtoken neemt 2 plekken in op je prestigespoor. Je kunt er ook voor kiezen om een favourtoken in te leveren en plek te maken voor prestigetorens. 

 

 

Bonusacties

Naast de 5 acties, kun je ook bonusacties uitvoeren. Je kunt een inspiratieteken inleveren om een student naar een ander leeg vak te verplaatsen op het zelfde niveau. Je kunt ook een token inleveren om een student te promoten en hem 1 niveau hoger te plaatsen. Je kunt een token ook inleveren om een boek in de bibliotheek te plaatsen. Je pakt het boek uit de algemene voorraad. 

Je kunt ook je persoonlijke doelkaarten uitspelen als je aan de voorwaarde voldoet, deze kaarten geven je bonussen. 


Gebiedsacties

Er zijn 4 gebieden in het spel gelijk aan de 4 disciplines (theologie, rechten, wiskunde en astronomie). Elk gebied is weer verdeelt in 4 gebieden, hier probeer je de meerderheid te behalen door het plaatsen van handelsposten (astronomie), moskeeën (theologie) , muren (wiskunde) en kronen (rechten). 

Astronomie

In dit gebied verplaats je je kameel en plaats je handelsposten. Stopt je kameel bij een plaats, dan betaal je de benodigde grondstoffen en ontvang je de bonus. Je plaatst een handelspost van je spelersbord op de plek waar je kameel staat. Er kan maar 1 handelspost per plek gebouwd worden. 

Theologie

In het gebied theologie, plaats je moskeeën en probeer je de meerderheid te halen in de 4 steden. Moskeeën leveren je bonussen en boeken op. 

Wiskunde

In het gebied wiskunde plaats je muren, bij het plaatsen van muren mag je Sankorétegels omdraaien en de bonus ontvangen. 

Rechten

In het gebied van de rechten plaats je kronen en probeer je de meerderheid te krijgen in de verschillende disciplines . Je ontvangt vaardigheden die je op je spelersbord plaatst bij de juist discipline .

 

 

Meerderheidsscore

Is er een student van een scoreveld afgehaald, dan volgt er een meerderheidsscore van dat gebied. Bekijk voor alle 4 de gebieden in het desbetreffende gebied wie de meerderheid heeft. Er zijn 2 momenten, eerst worden er boeken verdeelt, later prestigetokens. De speler met de meerderheid krijgt de beloning. Heeft er niemand een meerderheid, dan worden de boeken/prestigetokens in het rechtsgebied geplaatst. 

 

Einde spel en puntentelling

Nadat er 12 Sankoré tegels geplaatst zijn in het wiskunde gebied wordt de ronde afgemaakt en stopt het spel. Nu zijn de boeken in de bibliotheek belangrijk. Kijk per plank welke discipline de meeste boeken heeft staan, deze discipline krijgt 2 punten per prestigeroken. De discipline die erna de meeste boeken heeft, krijgt 1 punt per prestigeroken. Prestigetokens zijn te vinden op de verzamelde token op je spelersbord, op verzamelende Sankorétokens, doelkaarten en op eventuele klastegels. De speler die de meeste punten heeft, heeft de beste school en wint Sankoré . 

 

Onze review

Sankoré is een enorm tof, maar erg pittig spel. Het ziet er net als zijn voorganger Merv erg kleurrijk uit en de beurten gaan redelijk snel. Het eerste potje is wel inkomen omdat er veel verschillende acties zijn die je kunt doen, en alles met elkaar in verbinding staat. De boeken in de bibliotheek wisselen steeds, dus je moet elke keer weer een andere strategie toepassen. We zijn heel blij dat je deze erg goed met 2 spelers kunt spelen en er geen dummy speler wordt ingezet! Het opzetten van het spel is wel erg veel werk door alle boeken en prestigetokens die je overal moet plaatsen. Maar gelukkig komt het spel met een insert waardoor dit wel een stuk sneller gaat. Over een potje hebben wij gemiddeld 2-3 uur gedaan.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.