Caldera Park (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 22 juni 2023 om 17:40

In Caldera Park help je de verschillende diersoorten in vrede samen te laten leven. Verzamel de grootste dierenfamilies om je park tot een succes te maken. In deze blog leggen we het spel uit en geven we onze review.

Doel van het spel

In Calera Park probeer je de verschillende families zo groot mogelijk te krijgen en je park zoveel mogelijk te bedekken. Heb je aan het einde van het spel de meeste punten, dan win je!

Hoe wordt Caldera Park gespeeld?

Calera Park wordt gespeeld in 5 ronden, elke ronde bestaat uit 3 fasen.

Voorbereiding

Elke speler krijgt een eigen bakje waar je 35 diertegels in zitten en 10 weertegels. Je pakt de weertegel met de zon en 5 andere willekeurige weertegels (deze leg je gedekt onder je bord). Daarnaast pak je 7 diertegels die je boven je bord plaatst. 1 weertegel leg je op een vakje met mist. Plaats het actiebord met de fiches in het midden van de tafel. Jullie kunnen nu beginnen.

Een ronde

Een ronde bestaat uit 3 fasen: de weersverwachting, 7 beurten en het einde van de ronde.

Weersverwachting

Aan het begin van de ronde, draaien alle spelers een weertegel om en deze wordt geplaatst in het volgende mistveld. Weertegels worden met de klok mee geplaatst.

De weertegels kunnen ervoor zorgen dat bepaalde diertegels worden omgedraaid aan het einde van het spel. Heb je bijvoorbeeld een weertegel met een arend en eland erop afgebeeld, dan worden alle diertegels die tegen deze tegel liggen en een arend en/of eland bevatten omgedraaid en tellen dus niet mee in de puntentelling.

Onweer zorgt ervoor dat alle aangrenzende diertegels waarop hetzelfde aantal dieren staat als bliksem omgedraaid worden.

7 beurten

De speler met de startspelertoken (een marmot) kiest een actietegel en een terreintype, alle spelers moeten nu een diertegel van deze soort plaatsen op het gekozen terrein. Heb je geen diertegels van deze soort, dan mag je een willekeurige tegel kiezen. Heb je het gekozen terrein niet meer, dan mag je de tegel willekeurig plaatsen op je bord. Op de vulkaan en mistvelden mag nooit een diertegel komen te liggen. Heb je de tegels geplaatst, dan vul je je diertegels weer aan tot 7. Hierna kiest de volgende speler een actietegel en terreintype.

Einde van de ronde

Nadat er 7 beurten zijn geweest, zijn er geen actietegels meer over en eindigt de ronde. De 7 actietegels worden weer teruggelegd en er start nu een nieuwe ronde.

Einde spel en puntentelling

Het spel eindigt zodra er 5 ronden zijn gespeeld en alle diertegels geplaatst zijn. Nu volgt er een puntentelling. Allereerst kijk je naar je weertegels, dieren die hieraan liggen en staan afgebeeld op de weertegel draai je om. Verder krijg je punten als je alle watervallen, alle bergen, alle prairie en alle rivierdelen hebt bedekt. Voor elk onderdeel kun je punten scoren. Heb je om een geiser alle vakjes kunnen vullen, krijg je hier ook punten voor. Nu wordt er per diersoort gekeken hoeveel familieleden je hebt kunnen koppelen en dit vermenigvuldig je met het aantal drinkplaatsen in je familie. De speler met de meeste punten heeft het spel gewonnen.

Onze review

Caldera Park is een erg vermakelijk en toegankelijk familiespel.Het heeft eenvoudige regels en is gemakkelijk te leren, ideaal voor de hele familie. Het lijkt op Savannah Park (onze review vind je op onze website), maar Caldera Park is wat uitdagender. De puzzel zelf kan echter wel moeilijk zijn. Je keuzes kunnen beperkt zijn, omdat andere spelers deels voor jou bepalen welke fiches je moet pakken. De vormgeving is wat eenvoudig, maar past goed bij het spel. Een erg leuke toevoeging in je kast als je van tileplacement spellen houdt!

Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je Caldera Park aanschaffen? Bestel hem dan hier.