Ark Nova (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 19 mei 2022 om 18:00

Een veel besproken spel in 2022 is toch wel Ark Nova. In deze blog nemen we je mee in de speluitleg en onze review van dit prachtige spel.

Doel van het spel

In Ark Nova bouw je de meest populaire dierentuin en let je daarbij ook op het welzijn van de dieren. Het spel eindigt als van een speler de scoremarkers van het populariteitsspoor en conservatiespoor elkaar hebben gekruist. Het verschil daartussen is je score. Degene met de meeste punten, wint.

Hoe wordt Ark Nova gespeeld

Wanneer je aan de beurt bent, kies je 1 van je 5 acties (een verblijf bouwen, een dier in je verblijf plaatsen, een sponsorkaart spelen die persoonlijke voordelen geeft, samenwerken met andere continenten of kaarten trekken). Hoe verder de actiekaart naar rechts ligt, hoe krachtiger je actie is. Na het uitvoeren van je actie, schuif je de gekozen actiekaart terug naar links en schuiven alle anderen door naar rechts.

Welke acties zijn er?

Hieronder beschrijven wij de 5 acties in het kort. Heb je vragen, laat het ons gerust weten in een reactie.

Verblijf bouwen

Kies je de actie 'bouwen', dan mag je een verblijf op je persoonlijk tableau plaatsen. De ligging van de kaart bepaalt hoe groot het verblijf mag zijn. Het niveau waar de kaart ligt, is gelijk aan het aantal velden van het gebouw. Je betaalt 2 munten per veld. Het verblijf wordt met de lege kant neergelegd, zodra je een dier hebt gespeeld, draai je het verblijf om.

Dier in je verblijf plaatsen

Met de actie 'dieren', mag je dieren in je dierentuin plaatsen. Controleer hierbij of je aan de voorwaarden voldoet. Je betaalt de kosten en draait het verblijf op je tableau om. Vervolgens leg je de dierkaart naast je tableau. Je voert dan ook het effect uit.

Sponsorkaart spelen

De actie 'sponsoring' heeft 2 mogelijkheden. Je speelt een sponsorkaart uit je hand of je verzet de pauzesteen en krijgt geld. Om een sponsorkaart te kunnen spelen, moet je kracht van de actie hoog genoeg zijn en moet je aan eventuele voorwaarden voldoen (deze staan op de kaart). Kies je ervoor om de pauzesteen te verzetten, dan bepaalt de kracht hoeveel vakjes de steen opschuift en hoeveel geld je ontvangt.

Samenwerken

Met de actie 'samenwerking' mag je een opdracht op het samenwerkingsbord voltooien. De kracht bepaalt wat je kunt doen. Je kunt kiezen uit: je reputatie verhogen, een partnerdierentuin nemen, een universiteit pakken of een conservatieproject steunen. Om een opdracht uit te kunnen voeren, moet je ook een medewerker van je notitieblok bij de opdracht plaatsen.

Kaarten trekken

Wanneer je kiest om kaarten te trekken, schuif je de pauzesteen 2 velden op en neem je nieuwe kaarten. Ook hier bepaalt de kracht, hoeveel kaarten je mag pakken.

Speel je een actiekaart, maar is het niveau niet hoog genoeg? Je kunt een X-fiche inzetten om de kracht te verhogen. Bij de acties 'bouwen', 'samenwerken' en 'sponsoring' kun je de kracht zelfs verhogen groter dan 5 (Let op: in de Nederlandse spelregels staat dit fout uitgelegd. Check de website van White Goblin Games voor de aanpassingen in de regels). Het maximale aantal fiches dat je mag hebben is 5.

Je kunt actiekaarten ook upgraden, dan worden de acties nog sterker!

Ronden

Ark Nova wordt niet gespeeld in een aantal ronden, maar een 'ronde' is afgelopen zodra de pauze intreedt. De pauze gaat in zodra de pauzemarker op het einde van het pauzespoor komt. Tijdens de pauze worden er een aantal stappen doorlopen, zoals kaarten afleggen en geld innen. Hierna wordt de pauzesteen weer teruggezet op de beginpositie.

Onze review

Ark Nova is een adembenemend expert spel waarbij een potje zeker wel langer dan 1,5 uur duurt. Speel je het spel met spelers die het spel nog niet hebben gespeeld, kun je rekenen op minimaal 3 uur. Alhoewel dit erg lang klinkt, beleef je het zeker niet zo. Wij raden het spel af voor beginners, dit door de vele mogelijkheden die je per ronde kunt doen en je overweldigd kunt raken. Het spel biedt een erg hoge herspeelbaarheid door de vele kaarten (212 kaarten) die in het spel zitten. Je moet een potje Ark Nova daarom ook spelen met de kaarten die op dat moment in het spel komen en niet wachten en hopen op sommige kaarten. Het spel heeft gave spelmechanismen. Zo bevat het spel 'card drafting', 'tile placement' en 'set collection'. Ark Nova is thematisch erg sterk, in verschillende niveaus te spelen en het is tof dat je ook aan het welzijn van dieren denkt.

Wij zijn absoluut groot fan!

Ark Nova is ook solo te spelen!

Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je Ark Nova aanschaffen? Je kunt het spel aanschaffen op de website van Spellenwinkel.nl