Merv: The Heart of the Silk Road (Speluitleg en Review)

Gepubliceerd op 26 augustus 2023 om 17:00

Merv: The Heart of the Silk Road speelt zich af rond de tijd van de Mongoolse invasie (vanaf ongeveer 1219). Spelers proberen macht en rijkdom te vergaren in het welvarende hart van de Zijderoute. In deze blog leggen we het spel uit en geven we onze review.

Doel van het spel

In Merv probeer je de meeste macht en rijkdom te vergaren. Heb je aan het einde van het spel de meeste punten, dan win je!

Hoe wordt Merv gespeeld?

Merv wordt gespeeld in 3 jaar, waarbij elk jaar uit 4 ronden bestaat. In het tweede en derde jaar is er naast de puntentelling ook een inval-fase.

Voorbereiding

Iedere speler krijgt alle stukken in de eigen kleur. De tegels worden geschud en deze worden willekeurig op het speelbord geplaatst. Zorg dat de voorraad grondstoffen en perkamentrollen in de buurt liggen. Leg de specerij-kaarten en doelkaarten langs het speelbord.

Een ronde

Een ronde bestaat uit 1 actie per speler. Als je aan de beurt bent, plaats je je master meeple bij een rij/kolom, je kiest dan een tegel en krijgt grondstoffen van elke tegel met dezelfde kleur huis erop. Kies je een tegel waar nog geen huis op staat, dan plaats je je eigen huis erop. Je mag ook een tegel kiezen van een tegenstander, de tegenstander krijgt dan deze kleur grondstof. Er zijn diverse acties die je kunt uitvoeren. (Woonwagen, PaleisBibliotheek, Markt, Moskee, Muren bouwen). Je kunt er ook voor kiezen een actie te negeren en een soldaat op een tegel te plaatsen of vooruit te gaan op het gunstenspoor.

Acties

Woonwagen

Als je een tegel activeert met het woonwagen-symbool, kun je de woonwagenactie uitvoeren.
De woonwagenkazerne is een rij van acht specerij-kaarten. De kaart die het verst van de stapel verwijderd is, ligt vooraan in de rij. Op elke kaart staat een van de vier specerijen.
Je kunt een aantal grondstoffenblokjes uitgeven, alle blokjes moeten dezelfde kleur hebben. Voor elke ingezette grondstof mag je een specerij-kaart pakken. Elke kaart die je neemt moet een kameel bevatten of de volgende kaart in de rij zijn na een kaart met een kameel. Je mag alleen maar verschillende specerijen pakken of voor je houden die toegestaan zijn door je invloedsniveau. Voor elk paar van dezelfde specerij die je hebt verzameld, krijg je de bijbehorende bonus.

Paleis

Als je een tegel activeert met het paleissymbool, kun je de paleisactie uitvoeren.
Het paleis bestaat uit vier zalen die elk plaats bieden aan maximaal drie werkers. Elke zaal levert punten op per werker en elke zaal levert op een andere manier punten op.
De eerste werker die je in het spel plaatst kost één grondstof. De tweede hoveling kost twee, de derde kost drie, etc. .Je kunt altijd witte grondstofblokjes uitgeven in plaats van de gewenste kleur.

Bibliotheek

Als je een tegels activeert met het bibliotheeksymbool, kun je de bibliotheekactie uitvoeren.
Als je de bibliotheekactie uitvoert, kun je maximaal vier grondstofblokjes uitgeven. Elk blokje moet een andere kleur hebben, maar je mag meerdere witte blokjes uitgeven. Voor elke grondstof die je uitgeeft, neem je een perkamentrol en leg je die voor je neer. Als je je tweede, vierde, zesde en achtste rol krijgt, mag je een bonustegel pakken. Elke bonustegel geeft je de keuze uit vier unieke gunsten. Als je eenmaal een gunst hebt gekozen, kunnen de andere spelers niet dezelfde kiezen.

Markt

Als je een tegel met het marktplaats-symbool activeert, kun je de marktplaats-actie uitvoeren.
De marktplaats toont een kaart van acht steden die verbonden zijn met het handelsnetwerk van Merv. De vier binnensteden (Rayy, Samarkand, Nishapur en Balkh) zijn allemaal rechtstreeks verbonden met Merv en produceren normale goederen. De vier buitenste steden (Bagdad, Kashgar, Basra en Peshawar) zijn met Merv verbonden via een van de dichterbij gelegen steden en produceren zeldzame goederen. Als je de marktplaatsactie uitvoert, richt je een handelspost op door een schijf in een van de steden te plaatsen. De eerste handelspost die je in het spel opricht moet in een van de binnensteden liggen. Toekomstige handelsposten kun je vestigen in een andere binnenstad of in een buitenstad die met Merv verbonden is via een binnenstad waar je al een handelspost hebt. Nadat je een handelspost hebt opgericht, mag je goederen kopen van steden in het handelsnetwerk.
Je mag maximaal 1 normale goed en 1 zeldzame goed kopen.

Moskee

Als je een tegel met het moskeesymbool activeert, kun je de moskee-actie uitvoeren.
Het moskeespoor begint met vier paden, die samenkomen in twee paden en uiteindelijk in één pad. Elk padsegment toont de grondstofkosten om dat pad te volgen. Elk veld toont de zegen die je krijgt als je het bereikt. Als je de moskee-actie uitvoert, mag je een willekeurig aantal stappen zetten langs het moskeespoor. Voor elke stap betaal je de grondstofkosten die op het pad staan aangegeven en verplaats je je schijf naar het volgende veld langs dat pad. Je moet grondstoffen uitgeven van exact de aangegeven kleuren, maar je mag witte blokjes gebruiken in plaats van een andere kleur. Je kunt naar hetzelfde vakje gaan als een andere speler.

Muren bouwen

Als je een tegel activeert met het muursymbool, kun je de muuractie uitvoeren.
Als je de muuractie uitvoert, bouw je een willekeurig aantal muursegmenten en poorten voor de afgebeelde grondstofkosten. Je moet grondstoffen uitgeven van precies de afgebeelde kleuren, maar je mag witte blokjes gebruiken in plaats van een andere kleur. Muursegmenten kosten één of twee grondstoffen en poorten kosten drie grondstoffen. Je mag elke combinatie van muursegmenten en poorten kiezen. Alle muren die worden gebouwd, moeten onmiddellijk rond de stad worden geplaatst. Elk muurstuk of poort dat je bouwt, levert je invloed op. Je krijgt één invloed voor elk van je eigen gebouwen op de twee dichtstbijzijnde bouwplaatsen van het muursegment dat je hebt geplaatst. Voor elk gebouw dat van een andere speler is, krijg je twee invloed. Lege bouwplaatsen leveren je geen invloed op.

Contracten

Op elk moment tijdens je beurt kun je een of meer beschikbare contracten in een van de stapels vervullen. Voordat je een contract kunt uitvoeren, moet je het vereiste invloedsniveau op het invloedsspoor bereiken of passeren. Als je het vereiste invloedsniveau niet hebt bereikt, kun je het contract niet uitvoeren. Zodra je rollen en goederen hebt vastgelegd voor een contract, scoor je meteen de punten die worden getoond. Daarnaast kun je een gunst winnen of een soldaat inzetten zoals aangegeven op de kaart. Er is geen limiet aan het aantal contracten dat je tijdens je beurt kunt vervullen.

Beurtvolgorde

Als het jouw beurt is om je mastermeeple in de wachtrij te plaatsen, mag je kamelen gebruiken om vooruit te komen in de beurtvolgorde. Voordat je je mastermeeple plaatst, plaats je een van je kamelen op elk vakje van de wachtrij dat je wilt overslaan. Plaats daarna je mastermeeple op het vakje naast de laatste die je hebt overgeslagen. Je mag kamelen plaatsen om plekken over te slaan waar al kamelen staan. Als je je mastermeeple in een vak zet waar al kamelen staan, krijg je die kamelen.

Einde ronde

Invalfase

In het tweede en derde jaar wordt de actiefase gevolgd door de invasiefase. Tijdens de invasie vallen de Mongolen de stad van alle kanten aan en vernietigen ze zoveel mogelijk gebouwen. Gebouwen kunnen beschermd zijn door muren of soldaten. Mongolen vallen de eerste twee gebouwen aan vanaf de boven- en onderkant van elke rij en kolom. Als er een soldaat op een gebouw staat, is het gebouw beschermd. Maar de soldaat wordt wel afgelegd na de aanval.
Als je bouwplaats wordt aangevallen, moet je het gebouw teruggeven aan je voorraad, tenzij je het losgeld kunt betalen. Het losgeld voor een gebouw is één grondstof van de kleur die door dat gebouw wordt geproduceerd.  Als een gebouw van het bord wordt verwijderd, blijven eventuele upgradetegels op de bouwplaats liggen.

Puntenfase

Na de actie- en invasiefase, scoor je punten. Voor elk van je werker in het paleis, ongeacht in welke zaal ze zich bevinden, moet je 1 gunst uitgeven. Vervolgens scoor je punten voor elke werker op basis van de zaal waar hij zich bevindt. Als je meerdere werkers in dezelfde hal hebt, scoor je meerdere punten voor die hal. Nadat je punten hebt gescoord voor je werkers, krijg je bonuspunten voor je aanwezigheid in de stad en je vorderingen op het moskeespoor: Voor elk huisje in de stad krijg je één punt.

Einde spel en puntentelling

Na het derde jaar, volgt er nog een eindtelling. Je volgt de puntenfase en krijgt daarna nog punten op voor je verzamelde sets specerijen en bonustegels. De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft wint Merv.

Onze review

Wij vinden Merv een erg tof spel, het ziet er enorm kleurrijk uit en het speelt redelijk snel. Het eerste potje is wel even inkomen omdat er erg verschillende acties zijn die je kunt doen. De sporen staan met elkaar in verbinding dus er zijn meerdere wegen die naar de winst leiden. Het spel komt het best tot zijn recht met 4 spelers, met 2 spelers speel je namelijk met een dummy speler en dat vinden wij vaak niet leuk. En met 3 spelers wordt je te weinig tegen gewerkt. En gezien het een complex spel is, moet je eigenlijk altijd wel met de mensen spelen die het spel al kennen.

Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je Merv aanschaffen? Bestel hem dan hier.