Sleeping Gods is een story telling campaign spel voor 1-4 spelers. In deze blog geven we een beknopte uitleg van het spel (we gaan natuurlijk niet te veel in over de inhoud, deze kunnen jullie zelf ontdekken) en we geven onze mening. Ook zijn er al een aantal uitbreidingen, die zullen we in deze blog ook bespreken.
Doel van het spel
Jullie zijn verdwaald in een vreemde wereld op jullie stoomschip, de Manticore. Jullie moeten samenwerken om te overleven, eilanden verkennen, nieuwe personages ontmoeten en op zoek gaan naar minimaal 14 totems van de goden zodat jullie naar huis kunnen terugkeren.
Hoe wordt Sleeping Gods gespeeld?
Het spel wordt gespeeld in verschillende spellen, waarbij je elk moment in het spel kunt stoppen om later weer door te gaan. Net zoals je een boek leest, voltooi je deze reis één of twee uur per keer en ontdek je onderweg nieuwe landen, verhalen en uitdagingen.
De atlas
Sleeping Gods is een atlasspel. Elke pagina van de atlas vertegenwoordigt slechts een klein deel van de wereld die je kunt verkennen. Als je de rand van een pagina bereikt en je wilt verder in dezelfde richting, dan sla je gewoon een nieuwe pagina in en vaar je verder.
Elke nieuwe locatie bevat wilde avonturen, verborgen schatten en levendige personages. Jullie keuzes beïnvloeden de personages en de plot van het spel, en kunnen je kansen om thuis te komen helpen of belemmeren!
Het spel
Het opzetten van het spel
Volg de instructies uit het boek, de eerste keer is het echt even uitvogelen wat je allemaal nodig hebt, maar dit wordt al snel duidelijk. Allereerst wordt het introductieverhaal gespeeld. Jullie komen er achter dat dit inderdaad een andere wereld is. Om terug te gaan naar jullie eigen wereld zullen er eerst goden moeten ontwaken. Hiervoor moeten eerst 14 totems worden gevonden.
Het spelen van het spel
In het grote zeekaartenboek kan de Manticore koers zetten naar de verschillende plekken en eventueel onderweg nog prettige of minder prettige verrassingen tegenkomen. Het schip kan schade oplopen. Dit zorgt voor allerlei onvoorziene omstandigheden. Gelukkig kan de schade worden gerepareerd in de havens. Aangekomen bij eilanden kunnen bemanningsleden van het schip op ontdekking. Het kan zijn dat ze op een gezellige markt terechtkomen waar een betrouwbare gids te vinden is, maar jullie kunnen ook vijanden tegenkomen.
Op de zeekaarten staan allemaal nummers. Sommige nummers staan midden op zee, andere staan op het vasteland. Deze nummer vind je terug in het zeer uitgebreide storybook. Hardop wordt het verhaal voorgelezen, zodat het voor iedereen aan tafel duidelijk is wat gebeurt en welke opties de spelers hebben.
Er zou bijvoorbeeld een drenkeling uit het water gevist kunnen worden. Misschien heeft deze persoon wel handige eigenschappen. Het kan ook zijn dat jullie op een strand aan komen om vervolgens te worden aangevallen door een zoutwaterkrokodil.
Alle avonturen leveren Experience Points op. XP kan worden uitgegeven aan speciale vaardigheden voor de bemanning.
Pauze
Pauzeer het spel wanneer jullie willen, onthoud/schrijf op waar jullie zijn gebleven, dan kun je de volgende keer weer doorspelen.
Uitbreidingen
Tides of Ruin
De Wandering Sea is enorm, gevuld met verborgen schatten en verloren totems. In het uiterste zuiden ligt Zokmere, de heiligdomstad, waar honderden versplinterde huizen zich vastklampen aan de jungleheuvels in een turquoise baai. In het noordoosten verbergen de goden de overblijfselen van een uitgestrekte stad en de geschiedenis van hun boosaardigheid. Maak je bemanning klaar. Er wachten nieuwe gevaren en avonturen. Sleeping Gods: Tides of Ruin breidt de wereld van Sleeping Gods uit met een tweede atlas, een bijbehorend verhalenboek, nieuwe avonturenkaarten, vijanden, evenementen en meer. Combineer deze uitbreiding naadloos met het basisspel om de wereld nog groter te maken.
Dungeons
Sleeping Gods: Dungeons voegt zes kerkers toe aan Sleeping Gods. Elke kerker bevat een kaart en verhalen. In een kerker zal de gameplay enigszins worden gewijzigd ten opzichte van de reguliere game. Een apart kerkerboekje bevat alle beschrijvingen, ontmoetingen en puzzels die je zult ervaren tijdens je verkenning. Je hebt toegang tot deze kerkers op specifieke locaties in de atlas van het basisspel Sleeping Gods. Wanneer je een locatie bereikt die een kerker bevat, kun je ervoor kiezen om uit het standaard verhalenboek te lezen of in plaats daarvan de kerker te verkennen die zich daar bevindt. Het opgegeven locatienummer staat in de linkerbovenhoek van de kerkerkaart. Elke kerker bevat gevaarlijke vallen, gemene monsters en schatten die je kunt vinden. Omdat kerkers meer tijd nodig hebben om te verkennen dan een standaardlocatie, zijn er een paar kleine veranderingen in het spel wanneer je er één betreedt. In de kerker voeren spelers om de beurt twee acties uit, waaronder verhuizen naar nieuwe kamers, je omgeving onderzoeken en meer.
Ondertussen zijn ook de uitbreidingen Distant Skies en Primeval Peril aangekondigd.
Onze review
Sleeping Gods zal zeker niet een spel voor iedereen zijn! Het is een pittig spel met enorm veel tekst. Eerlijk is eerlijk, Sleeping Gods ziet er FANTASTISCH uit, de onderdelen, het verhaal is allemaal erg goed. Alleen voor ons is het helaas geen spel wat we veel zullen spelen. We waren overdondert met de hoeveelheid tekst en de gameplay. We houden hier gewoon niet van. Als je van story telling campaign spellen houdt, dan is Sleeping Gods zeker wat voor jou! Sleeping Gods speel je niet even zomaar. Je moet er uren instoppen!
Ben je enthousiast en wil je Sleeping Gods aanschaffen? Check het via Spellenwinkel.nl.
Koop hier de Engelse versie of Nederlandse versie. Ook kun je hier alle uitbreidingen vinden.
Reactie plaatsen
Reacties